maanantai 1. helmikuuta 2016

Henkiopas: Sammakko! (kuva)

 
 
Ihmisillä on tapana monimutkaistaa ongelmiaan, kun taas eläimet kohtaavat asiat yksinkertaisesti sellaisina kuin ne ovat. Kaz:n videossa kehotettiin pohtimaan onko jokin eläin, johon erityisesti samaistut ja tunnet olevasi yhteydessä, koska se voi olla henkioppaasi. Hänen näkemyksensä mukaan eläinhahmoiset oppaat voivat tarjota ihmiselle puhtaita ratkaisuja vaikeissa tilanteissa ja tämä voi oppia paljon siitä, miten hänelle läheiset eläimet käyttäytyvät luonnossa.
 
Useimmiten oman eläimen vain tietää tai saa selville kun hiljentyy miettimään asiaa. Jos et ole varma, voi videon mukaan asiaan syventyä esimerkiksi tarkkailemalla huomaatko keräileväsi johonkin tiettyyn eläimeen liittyvää esineistöä tai poikkeavasi tavanomaisilta reiteiltäsi hakeutuaksesi sen seuraan. Katselin videon ja mietin omaa historiaani siitä, mitkä eläimet ovat olleet ajatuksissani pinnalla. Monet eläimet ovat vetäneet mua puoleensa ja mun piirroksissani sekä tarinoissani on usein eläinhahmoja. Muut ajatusvieraat vaihtelevat kausittain, mutta sammakko pysyy. Siksi selvitin, mitä Kaz:n tavoin uskovat ajattelevat sammakon merkitsevän.

Sammakko käy läpi suuria muutoksia matkalla aikuisuuteen. Tästä seuraa, että henkioppaana tätä eläintä pidetään symbolina kasvulle ja rajuille muodonmuutoksille. Se tarkoittaa myös puhtautta, uudelleensyntymistä ja parantumista. Monissa kulttuureissa sammakoaiheisten esineiden uskotaan tuovan hyvää onnea. Japanin kielen sana "kaeru" tarkoittaa sekä sammakkoa että takaisin palaamista, joten matkustajat suosivat sammakkoaiheisia amuletteja turvallisen kotiinpaluun varmistamiseksi. Pientä sammakkoamulettia voidaan myös kantaa mukana lompakossa, koska sen uskotaan edistävän rahan paluuta takaisin lompakkoon. Mun kotiini on kertynyt sammakkohahmoja ja -kuvia pitkältä ajalta, mutta en ole yhdistänyt niihin mitään maagista merkitystä. 

Sammakko on eläin, joka kehittyessään nousee vedestä maalle ja pystyy liikkumaan näiden kahden maailman välissä. Tämä voi symboloida siirtymistä fyysisistä ja psyykkisistä tiloista toiseen sekä siirtymistä tästä maailmasta unimaailmaan. Mielentila -sarjakuvassa siirrytään mielentilasta toiseen. Sarjakuvan piirtämisen aikana koin, että jokainen kuvaamani mielentila oli erilainen. Kuvissa näkyvät päähahmon ja ympäristön muutokset kuvaavat omia henkisiä tai tosielämän tilanteitani sekä tunteitani ja ajatuksiani niis. Harvat piirteet päähahmossa pysyvät samoina edes kahden kuvan ajan, useimmat muuttuvat jatkuvasti.

Uskon, että erilaisten tarinoiden ja symbolien kanssa työskentelyn kautta voidaan löytää uusia näkökulmia tavallisiin ongelmiin ja omaan identiteettiin. Olen ihminen, joka on käynyt ja tulee aina käymään läpi monia muodonmuutoksia. Olen tukenut ja tulen aina tukemaan muita ihmisiä heidän omissa siirtymävaiheissaan. Auttamistyö on mun erityistaitoni ja kiinnostuksen kohteeni. Teen paljon töitä vahvistaakseni ja ruokkiakseni sitä puolta itsessäni.
 
Symboliikka voi olla harhaanjohtavaa ja ajaa ajatukset pois itse aiheesta, jos siihen uppoutuu liian syvälle. Sanoisin, että Kaz:n pakanismiin kuuluvia eläinoppaita voi myös tarkastella hyveiden kautta. Erilaiset eläinhahmot ovat kuin puhtaita, täydellisiä ihanteita, joita ei voi täysin saavuttaa, mutta joita kohti pyrkiessään kasvaa paremmaksi ihmiseksi. Jos ihminen pitää mielessään itselleen rakkaita käytöstä ohjaavia malleja, ovat ne hyvin voimakkaita, tulivat ne sitten uskonnosta, tarinoista tai tosielämästä.
 
Näitä ajatuksia miettiessäni mulla oli jo lähtökohtaisesti vahva halu piirtää muotoaan muuttava sammakko, mutta tein muita juttuja ja se jäi taustalle odottamaan aikaansa. Kun olin toisena päivänä hakemassa piirustusvälineitä ja uutta kalenteria kirjakaupasta, näin lastenkirjassa tehtävän, jossa kehotettiin keksimään täysin uusi eläin yhdistämällä kolme lempieläintäsi. Nero idea! Näin mielessäni jo hienon hahmon ja kun kotona istuin pöytäni ääreen, tuntui, että todellakin tahdoin piirtää ulos sammakon ennen mitään muuta.

 

 
Piirtämisprosessi lähti sammakon kasvoista ja eteni vartalon kautta kalan pyrstöön ja selkäevään, sitten tulivat valkoisen linnun siivet ja lopuksi kylkeen mustekalan lonkerot. Ulokkeiden sijoittelu samaan selkään vaati miettimistä. Vaikka alkuperäisessä tehtävässä puhuttiin jopa kolmesta eläimestä, en tahtonut rajata sammakkoa pelkästään vesieläimiin. Siivet oli saatava ja nyt se liikkuu vedessä, maalla ja ilmassa. Se tarkkailee muita eläimiä ja oppii niiltä. On varmasti paljon voimakkaampia saalistajia, mutta ne eivät saa sitä kiinni.

Olen tarinoissa ja peleissä hirveän kiinnostunut hahmoista, jotka luovat siivet tyhjästä, tarpeen vaatiessa. Usein mun piirroksissani hahmoilla kasvaa selästä muutama lonkero, ja niissä se merkitsee korostunutta älykkyyttä ja yllättävää voimaa. Mulla oli joskus yksi supersankaritarina, jossa avaruudesta pudonnut kappale voimisti omistajansa kaikkia kykyjä, ja tämän merkiksi kappaleen hallitsijalla kasvoi selästä turkooseja lonkeroita. Mulle se merkitsee yhä täyttä taisteluvalmiutta ja sitä, että hahmo on parempi kuin ennen.
 
Vuodenvaihteessa ilmoitin tämän blogin päivitystahdista mustekalalla. Pari-kolme vuotta sitten listasin "Terve!" -päivityksessä pitkän pätkän asioita, joista homoilun lisäksi pidän. Listalla olivat kalastaminen ja lintujen ruokkiminen, näköjään myös tiede ja rakkaus, joista olen hiljattain puhunut. Kalat ja linnut ovat mun tarinoissani ja teksteissäni melkein synonyymejä ihmisille. Monesti ne muuttavat muotoaan ihmisiksi tai ihmiset muuttavat muotoaan niiksi. Oon teini-iästä lähtien pitänyt sekä kalastamista että lihansyömistä eettisesti arveluttavana toimintana. Nyt kun en enää käytä ruokavaliossani lainkaan lihaa ja elän lähemmin niiden periaatteiden mukaan, joihin itse uskon, taitaa kalastaminenkin jäädä pois.

Tällä hetkellä romanttinen rakastaminen on mulle luotaantyöntävä ja vastenmielinen ajatus. Oon käyttänyt täällä monesti rakkaudenkaipuu-sanaa ja usein se kuvaakin täsmällisesti mun tunteitani, mutta juuri nyt sitä ei vain yksinkertaisesti ole. En halua etsiä sitä itselleni ja mulle on jo kavereidenkin parisuhdeonnellisuuden seuraamisesta tullut mitta täyteen. Ehkä tässä on jokin etäisyyden ottamisen ja puhdistautumisen paikka.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti