tiistai 29. maaliskuuta 2016

Google: "Miten homon tunnistaa?" ja "Miten homous syntyy?"

 
 
Miten homon tunnistaa?

Ihmiset ovat erilaisia. Ei ole mitään sääntöjä siitä, miltä homon pitäisi näyttää tai miten homon kuuluu käyttäytyä. Jotkut liittävät homouteen paljon yleistyksiä ja ennakko-odotuksia, mutta se ei ole reilua eikä kaikkien ihmisten kohdalla edes vastaa todellisuutta. Jos tahdot saada aavistuksen kaverisi tai kenen tahansa toisen ihmisen seksuaalisesta suuntautumisesta, kuunteleminen on hyvä keino. Joskus myös sanaton viestintä, tutkivat katseet ja elekieli voivat puolivahingossa paljastaa kiinnostuksen. Toki näitä asioita voi seurata, mutta mitään lopullisia johtopäätöksiä havainnoistaan ei voi vetää.

On tärkeää ymmärtää, että omat oletukset toisen ihmisen haluista ovat aina vain oletuksia, eivät varmaa tietoa. Edes samaa sukupuolta olevalle henkilölle annettu pusu tai yhden yön juttu ei anna kenellekään ulkopuoliselle oikeutta määritellä muiden seksuaalisuutta näiden puolesta. Seksuaalinen suuntautuminen selviää vain ja ainoastaan kysymällä.

Aina ei suorakaan kysymys anna varmaa vastausta, sillä seksuaalisuus on julkisen ja yksityisen välillä liukuva asia ja kaikki eivät edes määrittele omaa seksuaalisuuttaan millään tavalla. Toiset muodostavat tarkan termistön oman itsensä määrittelyyn, toiset taas vähät välittävät niistä ja toteavat, että heidän kohdallaan ne eivät kuvaa todellisuutta. Molemmat tavat ovat ihan yhtä oikeita. Seksuaalisuus on myös asia, joka elää ja kehittyy koko ihmisiän.

Miten homous syntyy?

Mulla ei ole oikeastaan mitään mielenkiintoa tätä aihetta kohtaan. Koko kysymys tuntuu perustuvan oletukselle, että homoudessa olisi jotain väärää, ei aidolle mielenkiinnolle ilmiön sosiaalisia, psykologisia ja biologisia ulottuvuuksia kohtaan. Eri tieteenalat ovat pyrkineet selvittämään homouden syntyä sekä yleisesti ihmisen seksuaalisuuden kehitystä. Näyttää todennäköiseltä, että seksuaalinen suuntautuminen on melko muuttumaton yksilöllinen ominaisuus, jonka kehitykseen ja ilmaisuun vaikuttavat todella monet biologiset ja ympäristölliset tekijät.

Unohdetaan homous hetkeksi: Miten tunteet syntyvät? Vaikea kysymys. Mitä ovat läheisyys, rakkaus ja himo? Nämä ominaisuudet ovat vaikeasti mitattavissa tieteellisin menetelmin. Toki hermoston reaktioita tutkimalla voidaan nähdä merkkejä esimerkiksi kiihottumisen ja rakastumisen tunteista, mutta syy ja seuraus -suhteiden etsiminen on erittäin vaikeaa. Haastattelumenetelmillä tuotettu aineisto taas voi kertoa paljon tunne-elämän kirjosta ja henkilökohtaisista kokemuksista, mutta hyvin harvoin ihmiset edes itse osaavat selittää, miksi jokin asia herättää heissä tietynlaisia tunteita.

Mitä itse ajattelen? Mulle on ihan sama miksi olen homo.

Miksi? Ensinnäkin, koska mun seksuaalisuuteni on hyvä ja mahtavia tunteita synnyttävä asia. Mulle on aivan sama mistä se tunne tulee kun toisen ihmisen katsekin vie multa jalat alta ja mä en mitään muuta halua tehdä kuin pitää sitä hyvänä ja rakastaa sitä. Mä olen täysi-ikäinen ja täysivaltainen Suomen kansalainen, jolla on oikeus toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan.

Toiseksi, koska mua täytyy joka tapauksessa kohdella mun ihmisarvoni mukaisesti tässä yhteiskunnassa. Vaikka homouden syy olisi MIKÄ, ei se anna kenellekään oikeutta kohdella mua huonosti. Jos mulla olisikin maaginen taito päättää ketä mä rakastan ja mä olisin oikein valitsemalla valinnut miessukupuoliset henkilöt, mitä sitten?

Tulevissa teksteissä vastaan loppuihin kysymyksiin:

Miten homous ilmenee?
Miten kertoa homoudesta?
Miten harrastaa homoseksiä?
Miten iskeä homomies?
Miten parantua homoudesta?
Miten eroon homoudesta?

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti